Gemeenteraad Leiden stemt in met nieuwe campus geesteswetenschappen

5 Matthijs Vet (aangepast).jpg
Door Matthijs Vet op 14 juni 2023 om 10:00

Gemeenteraad Leiden stemt in met nieuwe campus geesteswetenschappen

Tijdens de raadsvergadering van 8 juni heeft de gemeenteraad ingestemd met de plannen van de universiteit voor een nieuwe geesteswetenschappen campus. Daarmee komt er een einde aan jarenlang gesteggel tussen de politiek, buurtbewoners en de universiteit.

Vlakbij de beoogde campus staan een complex bestaande uit sociale huurwoningen. De universiteit had in haar aanvankelijke plannen geen ruimte voor deze woningen. Dit zorgde voor veel onrust bij buurtbewoners en de politiek. De ChristenUnie heeft zich vanaf dag één ingezet voor het behoud van de woningen. Alternatieven, zoals het realiseren van de woningen op andere plekken in de binnenstad, waren niet afdoende.

Uiteindelijk moest de universiteit, mede door politieke druk, het behoud van de woningen accepteren. In het plan dat is ingestemd is er een goede afweging gemaakt tussen de belangen van de buurt en de universiteit. De ontwikkeling van de campus kan dus eindelijk van de start. De ChristenUnie heeft, samen met enkele andere partijen, wel nog een aantal aandachtspunten aangestipt. Er is nog veel onduidelijkheid over mobiliteit in de buurt. De ChristenUnie zet zich in voor het weren van auto's en vrachtwagens in het gebied. De wethouder kon daarop een verkeersonderzoek toezeggen.

De ChristenUnie blijft de ontwikkelingen rondom de campus nauwlettend volgen. Daarbij kijken wij in het bijzonder naar de leefbaarheid van de campus. Maar bovenal is de partij blij dat er naar jaren van discussies eindelijk stappen kunnen worden ondernomen om de campus te realiseren!