ChristenUnie pleit voor humane opvang vluchtelingen

4 Dagmar Doorn.jpg
Door Dagmar Doorn op 6 juni 2023 om 16:00

ChristenUnie pleit voor humane opvang vluchtelingen

De afgelopen jaren is gebleken dat we ons als stad zo veel mogelijk moeten voorbereiden op grotere vluchtelingenstromen dan we wellicht in eerste instantie gedacht hadden. De ChristenUnie is ontzettend blij met het werk dat allemaal verzet is in Leiden om opvang van vluchtelingen te realiseren. Dit werk is ook vruchtbaar gebleken, al 340 plekken zijn gerealiseerd en daarmee is in principe de taak vervuld die de gemeente Leiden vanuit het COA ontvangen heeft.
Desalniettemin is de afgelopen maanden duidelijk geworden dat de instroom van asielzoekers niet zal afnemen maar dat er juist wordt verwacht dat de instroom zal toenemen. Er wordt verwacht dat er eind 2023 meer dan 75.000 opvangplekken nodig zijn. De ChristenUnie is van mening dat we proactief en kordaat op deze voorspellingen reageren. Regeren is vooruitzien en dat is een uitspraak die in deze situatie al helemaal geldt, waarin het gaat om mensenlevens. Het gaat hier om een grote groep kwetsbaren die hoe dan ook ergens opgevangen moeten worden. Het zou prachtig zijn als Leiden een voorbeeld kan stellen voor andere gemeenten om aan de slag te gaan met de opgave die er ligt in het scenario waarin er landelijk 750.00 opvangplekken gerealiseerd moeten worden. Daarom heeft de ChristenUnie tijdens de commissievergadering van de commissie Onderwijs & Samenleving op 25 mei jl. voorgesteld om ons als gemeente Leiden  voorbereid te zijn op de vluchtelingenstromen waarvan we weten dat ze eraan komen. De ChristenUnie stelde voor om ons als gemeente Leiden niet te beperken tot de huidige taakstelling maar uit te gaan van een taakstelling waarin er in Leiden 530 asielzoekers gehuisvest moeten worden. Daarom lijkt het de ChristenUnie een goed idee als het College zich niet zou beperken tot de huidige taakstelling maar zich voorbereid op het scenario waarin er in Leiden 530 vluchtelingen gehuisvest moeten worden.
Andere partijen namen die avond genoegen met de toezegging van wethouder Terpstra om zich maximaal in te zetten voor het realiseren van opvangplekken voor asielzoekers. Als ChristenUnie houden we deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en zullen we ons blijven inzetten voor een humane opvang van asielzoekers in Nederland.