ChristenUnie en CDA willen dat de Leidse raad Rotterdam bezoekt om drugsaanpak

4 Dagmar Doorn.jpg
Door Dagmar Doorn op 14 november 2023 om 12:00

ChristenUnie en CDA willen dat de Leidse raad Rotterdam bezoekt om drugsaanpak

Drugsgebruik brengt mentale en fysieke gezondheidsrisico’s met zich mee, is vaak verslavend en slecht voor het milieu. Veel politieke partijen spreken in het geval van drugsgebruik vaak over keuzevrijheid; ‘drugs zijn slecht voor de gezondheid, maar dat zijn drank en sigaretten ook’, zo stellen zij. Een oogje toeknijpen onder het mom van keuzevrijheid, terwijl middelengebruik door deze keuzevrijheid enorme sociale, fysieke en ecologische gevolgen kan hebben.

Een ander belangrijk aspect dat met drugsgebruik te maken heeft, is dat je met het gebruik van drugs (of dat nu harddrugs of softdrugs is) ook de georganiseerde drugscriminaliteit in stand houdt. We horen regelmatig in het nieuws over aanslagen en geweld die te maken hebben met de drugswereld. Daarnaast richt het criminele drugscircuit zich voor de distributie van drugs vaak op kwetsbare jongeren. Jongeren die vatbaar zijn voor het snelle geld en daarmee in een crimineel circuit terecht komen waar ze veel moeilijker uit dan in komen. Daarmee speelt drugscriminaliteit ook nog eens in op de al bestaande kansenongelijkheid in onze samenleving.

Een aantal maanden geleden hebben we daarom samen met het CDA een motie ingediend onder het motto ‘Drugsgebruik is niet normaal!’. In die motie vroegen we het college om inwoners van Leiden beter bewust te maken van de bijdrage die drugsgebruik levert aan de georganiseerde drugscriminaliteit. Helaas is het toen niet gelukt om een meerderheid te vinden voor dit voorstel.

In de recente vergadering van de raadscommissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid is op voorstel van de CU en het CDA afgesproken om samen met burgemeester van der Velden op werkbezoek te gaan naar Rotterdam om te kijken hoe ze daar omgaan met de problemen met drugsgebruik en -handel. In Rotterdam is men recent gestart met het voeren van campagnes die de schadelijke gevolgen van drugsgebruik, zoals verslaving en criminaliteit laten zien.

We hopen dat de gemeente Leiden het voorbeeld van de gemeente Rotterdam volgt en de gevolgen van drugsgebruik duidelijk maakt aan haar inwoners.