De Leidse financiën vragen om behoedzaamheid

1 Pieter Krol.jpg
Door Pieter Krol op 12 juli 2024 om 12:00

De Leidse financiën vragen om behoedzaamheid

De Algemene Beschouwingen in de Leidse gemeenteraad zijn achter de rug. In die Algemene Beschouwingen is de zogenoemde Kaderbrief het belangrijkste document wat door de Gemeenteraad wordt besproken. In de Kaderbrief kijkt het stadsbestuur vooruit op de komende jaren, en presenteert het nieuwe investeringen.

Veel van die investeringen kan de ChristenUnie van harte steunen, bijvoorbeeld als het gaat over de vergroening of de verduurzaming van onze stad of in de aanpak van schulden onder Leidse inwoners.

Tegelijkertijd heeft de ChristenUnie ook zorgen, met name over het huishoudboekje van de gemeente. Nog nooit investeerde een stadsbestuur zoveel. Veel van die investeringen zijn goed, maar dan moet je daar wat de ChristenUnie betreft wel goede behoedzaamheidsmaatregelen tegenover zetten. Dat gebeurt nu onvoldoende. Sterker nog: de behoedzaamheidsruimte wordt zelfs stapsgewijs afgebouwd.

In deze Kaderbrief wordt ook een reservering gemaakt voor de renovatie van de bibliotheek aan de Nieuwstraat. De bibliotheek is heel hard aan een renovatie toe, dat staat ook voor de ChristenUnie buiten kijf. Wat de ChristenUnie betreft moet de bibliotheek  sober en doelmatig worden gerenoveerd. Het stadsbestuur kiest er echt voor om (veel) meer te doen dan dat. Dat is wat de ChristenUnie betreft niet nodig. De ChristenUnie investeert bijvoorbeeld liever in een goede wijkfunctie van de bibliotheek, zodat de bibliotheek voor álle Leidenaren dichtbij en goed bereikbaar is.

Op het gebied van financiën had de ChristenUnie ook graag gezien dat de Gemeenteraad goede afspraken zou maken over een pot met geld ter waarde van bijna 40 miljoen euro die vrij komt in de Leidse begroting. De hele oppositie steunde het voorstel van de ChristenUnie om hier goede afspraken over te maken, zodat de stad best mogelijke investeringen voor dit geld terugkrijgt. Ook met dit soort gelden vindt de ChristenUnie dat je behoedzaam moet omgaan.

Voor de ChristenUnie maakte dit de afweging om wel of niet in te stemmen met de Kaderbrief lastig. Het is een Kaderbrief met plussen en minnen. De minnen zijn echter dusdanig fundamenteel dat de ChristenUnie ervoor koos om met deze Kaderbrief niet in te stemmen. Vanzelfsprekend zullen we alle individuele plannen die voortvloeien uit de Kaderbrief – net als altijd – vanuit een constructieve houding bespreken.