CU Leiden tegen plannen vakantiepark Vlietland

5 Matthijs Vet (aangepast).jpg 2 Albert Brink.jpg
Door Matthijs Vet, Albert Brink op 5 oktober 2022 om 09:00

CU Leiden tegen plannen vakantiepark Vlietland

Ten zuiden van Leiden bevindt zich het recreatie- en natuurgebied Vlietland. Deze zomer werd bekend dat de gemeente Leidschendam-Voorburg meer dan 200 vakantiewoningen wil realiseren in dit gebied. Dit gaat ten koste van de biodiversiteit in het gebied en de recreatiemogelijkheden voor inwoners uit de hele regio.

ChristenUnie Leiden is van mening dat we zuinig moeten zijn op de schaarse natuur in de omgeving van Leiden. Vlietland bestaat momenteel uit bossen, een plassen en moerassen. Dit betekent dat er ook veel vogelsoorten, vleermuizen en andere dieren zich in het gebied hebben genesteld. De rust die er momenteel is zal verdwijnen door de bouw van woningen en de komst van veel recreanten.

Bovendien wordt Vlietland nu door veel Leidenaren gebruikt om te ontspannen, te genieten van de natuur of te sporten. Het bouwen van veel vakantiewoningen in dit gebied gaat ten koste van deze mogelijkheid tot bewegen en recreëren.

Vlietland grenst aan Leiden maar de bouw van een vakantiepark heeft dus wel directe gevolgen voor Leiden. Vlietland is beperkt bereikbaar, deels via Leiden en de bouw van zoveel woningen zal zorgen voor extra verkeer op bijvoorbeeld de nu al drukke Vlietweg. Omdat het gebied niet onder de gemeente Leiden valt, kunnen wij als gemeentelijke fractie geen directe invloed uitoefenen op het proces. Daarom staan wij in contact met de Zuid-Hollandse fractie van de ChristenUnie. Zij delen onze visie en zullen binnenkort in de provincie spreken over de toekomst van Vlietland.