Pieter Krol vekrozen tot raadslid van het jaar

raadslid-18-1800x900.jpg
Door ChristenUnie Leiden op 29 januari 2022 om 10:50

Pieter Krol vekrozen tot raadslid van het jaar

Onze fractievoorzitter Pieter Krol is verkozen tot Leids Raadslid van het Jaar 2021. Dat is vrijdagavond bekendgemaakt door de onafhankelijke jury die uit journalisten en oud-raadsleden bestaat. De zevenkoppige jury was unaniem in haar keuze en bracht de bijbehorende prijs aan huis in de Merenwijk omdat de uitreiking, normaliter op de nieuwjaarsborrel van D66, vanwege corona voor het tweede jaar op rij digitaal plaatsvond.

Pieter werd door de jury vooral geprezen als het financiële geweten van de raad, en hij komt ook nadrukkelijk op voor de onderkant van de samenleving. Van hem is het citaat: ’In Leiden gaat het vooral goed voor banken, babyboomers en beleggers’. En hét politieke onderwerp van het afgelopen jaar - het referendum over het Roomburgerpark – werd enkele maanden geleden het krachtigst samengevat door Pieter. ’Dat de raad jarenlang geen keuzes durfde te maken over het park, bang voor reacties, is lelijke lafhartige politiek.’ zo omschreef het Leidsch Dagblad de overwegingen van de jury.

Voor de titel van Leids Raadslid van het jaar 2021 waren nog twee andere gemeenteraadsleden genomineerd. Beiden van D66. Het ging om Antje Jordan die zich veel en met gezag bezighoudt met klimaatzaken en IJsbrand Olthof die veel aandacht heeft voor de ondernemers in de stad. Onder andere de grotere coronaterrassen kwamen uit zijn koker.