Begroting Leiden: CU-voorstel actieplan bijstand aangenomen

money
Door ChristenUnie Leiden op 10 november 2017 om 11:58

Begroting Leiden: CU-voorstel actieplan bijstand aangenomen

De gemeenteraad behandelde op 9 november de begroting van de gemeente Leiden voor 2018. De ChristenUnie vindt dat het goed gaat in de stad, maar heeft ook zorgen. Bijvoorbeeld over de Leidenaren die in de bijstand zitten. Dat aantal groeit al sinds 2010 onafgebroken. Te veel mensen profiteren niet mee van het economisch succes. Een ChristenUnie-voorstel voor een actieplan om meer mensen uit de bijstand te helpen werd aangenomen.

Tijdens de behandeling van de begroting vroeg de ChristenUnie aandacht voor 3 verantwoordelijkheden die het stadsbestuur heeft in een stad waar het goed gaat:

1. Zorg voor mensen die niet profiteren van economisch succes
  2. Zorg voor het publieke belang
  3. Financiële degelijkheid voor de toekomst van Leiden

In het bijzonder vroeg de ChristenUnie om meer actie om mensen uit de bijstand te helpen. In Leiden zijn veel mensen afhankelijk van een bijstandsuitkering, en dat aantal groeit al jaren. In een aantal Leidse buurten is de bijstand al jaren opgelopen naar meer dan 10%:

Daarom diende de ChristenUnie een voorstel in om de groep bijstandsgerechtigden veel beter in kaart te brengen om mensen beter te kunnen helpen. Dat voorstel werd aangenomen. Wat de ChristenUnie betreft een belangrijk resultaat.