ChristenUnie stemt tegen verhogen Haarlemmerstraatgarage

haarlemmerstraatgarage.jpg
Door ChristenUnie Leiden op 27 juni 2020 om 14:58

ChristenUnie stemt tegen verhogen Haarlemmerstraatgarage

Onlangs hebben we in de commissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid gesproken over een plan van het college om de Haarlemmerstraatgarage (boven de Albert Heijn aan de Hooigracht) te verhogen en uit te breiden met 88 parkeerplaatsen. De ChristenUnie steunt dit plan niet.

Als reden voor die uitbreiding wordt onder meer genoemd dat er een aantal parkeerplaatsen voor bewoners aan de Hooigracht en op de Kaasmarkt komen te vervallen, vanwege de herinrichting van de Hooigracht (op dit moment) en de Kaasmarkt (in de toekomst).

In een autoluwe binnenstad geen noodzaak voor extra parkeerruimte

Het klinkt als een plausibel argument om die bewoners een alternatief te bieden in de Haarlemmerstraatgarage. Daar is op dit moment ook ruim voldoende ruimte voor in die garage. Maar juist voor de bezoekers van het stadscentrum zijn twee nieuwe ondergrondse parkeergarages in Leiden gebouwd. Onbegrijpelijk dat dit college, dat zegt werk te willen maken van een autoluwe binnenstad, er voor kiest om auto’s van bezoekers zo ver in het centrum te laten parkeren, met alle bijbehorende verkeersbewegingen en opstoppingen van dien.

Bovendien is hoogbouw op deze locatie zeer beeldbepalend. In bijzondere situaties willen we best wel eens instemmen met hoogbouw in Leiden, maar niet om nog meer auto’s te stapelen. Wij konden dit voorstel van het college dan ook niet steunen.