Woordenlijst Politiek Jargon

De ChristenUnie Leiden biedt u een Woordenlijst Politiek Jargon aan. Hierin vindt u veel begrippen die ambtenaren en politici gebruiken, verklaard in normaaltaal.

Rechts op deze pagina vind u hoe en wat in gebruik

Veel plezier ermee.

Mist u nog iets in deze woordenlijst, laat het ons weten via info@leiden.christenunie.nl.

Woordenlijst Politiek Jargon

Nevenfuncties

Iemand die een politieke of andere publieke functie heeft kan naast deze functie ook nog ander werk doen. De andere banen of vrijwilligerswerk dat iemand heeft moet bij iemand in politieke functie (en veel publieke functies ook) bekend zijn bij de werkgever en in een groot aantal gevallen word dit ook openbaar toegankelijk gemaakt via bijvoorbeeld een website.
Het werk kan dan bezoldigd zijn (betaald voor de verrichte arbeid) of onbezoldigd (kleine onkostenvergoeding of zonder enige vergoeding)

Nieuwe partijen

Bij vrijwel alle verkiezingen wordt ook deelgenomen door een aantal nieuwe partijen en al langer bestaande partijen die nog niet in de gemeenteraad zitten. Groot voordeel voor deze partijen is dat ze geen verleden hebben waarop ze kunnen worden afgerekend (wat overigens tegelijkertijd vaak als een nadeel wordt ervaren) en dat ze anders aankijken tegen problemen die er spelen.
Regelmatig komen er nieuwe partijen, maar een klein deel ervan weet zich zodanig te ontwikkelen dat het echt een volwassen partij wordt. Als de zittende partijen veel moeite hebben om genomen beslissingen goed uit te leggen, of  die zelfs helemaal niet uitleggen, maken nieuwe partijen een flinke kans.

Ook bij onvrede vanwege de genomen beslissingen wordt de kans voor nieuwe partijen groter. Een nieuwe partij moet aan alle normale eisen voldoen, zoals voldoende kandidaten op een lijst hebben, een flink aantal mensen achter zich hebben die hun steun willen betuigen aan deze partij, een geldbedrag inleggen als motivatie om werk te maken van je campagne. (Dit geldbedrag wordt teruggestort nadat er voldoende stemmen zijn gehaald gelijk aan 70% van de benodigde stemmen voor een raadszetel).
Daarnaast moet er nog aan een flink aantal regels voldaan worden.

Nimby

Naar het Engelse Not In My Back Yard (niet in mijn achtertuin). Soms verzetten mensen zich tegen veranderingen in het algemeen belang vanwege hun eigen belang. Het kan gaan over het aanleggen van een weg, neerzetten van een opvang of andere grote projecten. Lees meer over Nimby. De Nederlandse term voor dit fenomeen wordt aangeduid met NIVEA (Niet In Voor En Achtertuin).

NIVEA

De Nederlandse term voor het fenomeen dat mensen heel snel heel heftig gaan protesteren tegen (grote) veranderingen in hun leefomgeving wordt aangeduid met NIVEA (Niet In Voor En Achtertuin). Die mensen willen hun eigen belang niet opgeven voor het algemeen belang. Het kan gaan over het aanleggen van een weg, neerzetten van een opvang of andere grote projecten. De engelse term is meer bekend: Nimby (Not In My BackYard). Lees meer over Nimby.

Nuclear Test stop verdrag

Het Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty (CTBT), goedgekeurd in 1996, verbiedt alle nucleaire explosies, zowel voor militaire als voor civiele doeleinden. In de praktijk betekent dit dat vooral kernproeven niet zijn toegelaten. Het verdrag wordt geschraagd door de oprichting van een aantal instellingen die instaan voor de opvolging van het verbod. Vandaag de dag hebben veel landen met kerncentrales of proefreactoren het verdrag ondertekend. Het grootste deel van deze landen hebben het ook geratificeerd, waaronder alle NAVO-lidstaten behalve de VS. Meer informatie te vinden op http://www.ctbto.org (Site is in Engels)