Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsbrief 2017 nummer 2

Beste leden van de ChristenUnie,

Op 15 maart waren de landelijke verkiezingen. In deze nieuwsbrief een korte terugblik op de resultaten in Leiden, Leiderdorp en Oegstgeest. We blijven echter niet stilstaan, maar kijken ook vooruit naar de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018. Daarnaast nog een terugblik op de ALV van 15 februari en op een leuke actie van Perspectief.

Uitslag Tweede Kamerverkiezingen

De ChristenUnie heeft op 15 maart weer 5 zetels behaald in de Tweede Kamer. Helaas geen extra zetel, maar wel veel extra stemmen. Landelijk heeft de ChristenUnie bijna 60.000 stemmen extra behaald. Wij hebben daar goed aan bijgedragen. In Leiden is de CU gestegen van 1.303 naar 1.916 stemmen, in Oegstgeest van 370 naar 465 en in Leiderdorp van 317 naar 412. Dat is dus een mooi vooruitzicht naar volgend jaar.

Gemeenteraadsverkiezingen 2018

De afgelopen jaren hebben de fractieleden in Leiden, Leiderdorp en Oegstgeest hard gewerkt. Maar willen we dat hun mooie werk wordt voortgezet, door hen of door goede opvolgers dan moeten we aan de slag. We zoeken nog steeds mensen voor:

• de campagnecommissie
  • kandidaten voor op de lijst
  • handen om te helpen bij de campagne

We willen u vragen om deze taken te overwegen en ons zo snel mogelijk te laten weten wat uw bijdrage zal zijn. Dat kan door direct op deze mail te reageren of een van de bestuursleden aan te spreken.

Op de ALV is over Leiderdorp en de ontwikkeling richting de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 het langst gesproken, maar daar staat verderop in de nieuwsbrief meer over te lezen.

Voor de Leidse fractie is stilgestaan bij de bezetting van de fractie. De fractie is sinds kort versterkt met Albert Brink die Wybe Niemeijer vervangt. Wybe is inmiddels naar het hoge noorden verhuisd, waar hij binnenkort gaat trouwen. Mart Keuning is op de ALV nog gefeliciteerd met de titel raadslid van het jaar in Leiden, waar hij samen met de rest van de fractie hard voor heeft gewerkt.

In Oegstgeest spelen onder andere de komende tijd deze thema’s: eventuele sluiting van het Dok, zorgen om budget voor de jeugdhulp en de nieuwbouw van de Leo Kanner school.

De inhoudelijke gesprekken die gepland stonden voor het verkiezingsprogramma van Leiden kwamen niet meer aan bod en zijn inmiddels verplaatst naar  twee aparte sessies op 14 en 27 maart in de fractiekamer op het stadhuis.

Samenwerking ChristenUnie en SGP Leiderdorp

Op de ALV heeft het bestuur een voorstel gedaan dat ChristenUnie en SGP in Leiderdorp met één gezamenlijke lijst deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. De wens van de ChristenUnie was één gezamenlijke lijst met CDA en SGP maar dit bleek niet haalbaar.

De ledenvergadering heeft het voorstel aangenomen met als voorwaarde dat deze uitkomst besproken zou worden met het CDA bestuur. De eerste voorkeur van de leden lag bij één lijst met de drie gezamenlijke partijen. Begin maart is er nogmaals gesproken met het CDA bestuur, maar dit heeft niet geresulteerd in nieuwe mogelijkheden. Inmiddels is de SGP ledenvergadering ook akkoord met het gezamenlijke voorstel van ChristenUnie en SGP.

Om de huidige goede samenwerking te benadrukken is er namens drie partijen een persbericht opgesteld waarin is aangegeven dat CDA en ChristenUnie-SGP afzonderlijk gaan deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 in Leiderdorp.

Perspectief verzorgd HappieMeal

Tijdens Happietaria (een pop-up restaurant voor het goede doel) konden oudere Leidenaren of Leidenaren met minder sociale contacten zich aanmelden voor een gezellig diner samen met studenten. Dit HappieMeal georganiseerd door Perspectief Leiden was een manier om eens naar elkaar te luisteren in een tijd waarin aandacht voor elkaar steeds moeilijker lijkt te worden. De deelnemers waren positief en vonden het leuk om mensen te kunnen helpen. Een begeleider van een van de deelnemers mailde na afloop: ''Gisteravond kreeg ik om 23 uur een app’je dat hij (de deelnemer) het enorm gewaardeerd heeft en een heel mooi contact heeft gehad met zijn tafelgenoot! Jullie hebben een verschil gemaakt in zijn leven!''

Secretariaat ChristenUnie Leiden e.o.

culeiden@gmail.com

www.leiden.christenunie.nl

Redactie: Elisabeth Eenkhoorn

communicatie@leiden.christenunie.nl