Eén fysiek loket voor alle overheidsvragen.

stadskantoor.jpg
2 Albert Brink.jpg
Door Albert Brink op 18 juni 2022 om 09:00

Eén fysiek loket voor alle overheidsvragen.

In de afgelopen jaren heeft de gemeente flink geïnvesteerd in de verbetering van de digitale dienstverlening. Een verhuizing doorgeven, een parkeervergunning aanvragen of een geboorte aangeven, het kan tegenwoordig allemaal digitaal. Toch is er een grote groep inwoners die de weg in de digitale wereld niet goed weet.

Ook zijn er burgers met een opeenstapeling van ingewikkelde problemen, voor wie het niet duidelijk is bij welk overheidsloket men met vragen terecht kan. Voor dit soort complexe situaties is digitale dienstverlening vaak géén oplossing. Die mensen voelen zich soms van het kastje naar de muur gestuurd en zijn daardoor het vertrouwen in de overheid kwijt geraakt. De toeslagenaffaire is daarvan het schrijnende bewijs.

De ChristenUnie vindt menselijk contact heel belangrijk voor het versterken van het vertrouwen tussen burger en overheid. Wij willen daarom dat er voor iedereen die dat wil, ruimte is om met vragen, zorgen of problemen naar een loket te gaan met een echt persoon achter de balie. Iedere Leidenaar moet het stadskantoor binnen kunnen lopen en zeggen: ‘Dit of dit is mijn probleem, help me alstublieft.’ Ook als het bijvoorbeeld over de belasting of rijksoverheid gaat. Als mensen met problemen komen waar de gemeente niet over gaat, kan de gemeenteambtenaar achter die balie ze in elk geval verder op weg helpen.

Daarom heeft de CU-fractie in de raadsvergadering van 16 juni een voorstel ingediend waarin ze het nieuwe college verzoekt met een plan te komen voor een fysiek loket waar iedere Leidenaar terecht kan met alle hulpvragen aan de overheid. Dit voorstel werd gesteund door alle partijen en het college is nu aan zet om dit voorstel verder vorm te geven. De ChristenUnie fractie zal dit uiteraard nauwlettend blijven volgen!