Voor elkaar: meer en betere begeleiding voor dakloze jongeren

Leiden4
Door ChristenUnie Leiden op 12 november 2021 om 12:56

Voor elkaar: meer en betere begeleiding voor dakloze jongeren

Bij de bespreking van de begroting voor 2022 is een voorstel van de ChristenUnie en de SP aangenomen om jongeren die dakloos zijn of dakloos dreigen te worden de komende jaren beter te begeleiden.

In het voorstel maakt de gemeente de komende vier jaar in totaal €300.000 vrij om dit mogelijk te maken. Dit geld wordt verdeeld onder een aantal partijen in de stad die deze jongeren goed kunnen begeleiden.

Fractievoorzitter Pieter Krol: “Het kan niet zo zijn dat jongeren al bij hun eerste stappen op de woningmarkt te maken krijgen met dakloosheid. De woningnood is momenteel zo groot, en daar is een groot aantal jongeren de dupe van.” De ChristenUnie wil dat de gemeente in de komende jaren samen met gemeenten uit de regio zorgt voor een divers aanbod aan woningen waar jongeren die dakloos zijn of dakloos dreigen te worden naartoe kunnen uitstromen. In combinatie met begeleiding op he gebied van scholing, verantwoord omgaan met financiën kunnen we hen op die manier op weg helpen om zo zelfstandig mogelijk te leven. Het voorstel dat is aangenomen is hiervoor een broodnodige extra impuls.