ChristenUnie roept college in open brief op: kom met Leidse Exitstrategie Corona als perspectief op een Leidse Lente

Leiden5
Door ChristenUnie Leiden op 11 maart 2021 om 11:00

Al meer dan een jaar leggen de coronamaatregelen het maatschappelijke leven in Leiden op ingrijpende wijze stil. Reden voor de fractie van de ChristenUnie Leiden om het College van Burgemeester en Wethouders een open brief te sturen.

Fractievoorzitter Pieter Krol ligt toe: “We zien dat het college de afgelopen tijd goede projecten heeft opgestart zoals het Leids Stimuleringsfonds en Talent op Maat. Tegelijkertijd horen wij in gesprekken met studenten, kerken en andere betrokken maatschappelijke organisaties dat er grote sluimerende problemen zijn. Juist daarom pleiten wij voor een Leidse exitstrategie als perspectief op een Leidse Lente.”

Dat er behoefte is aan perspectief in deze coronatijd ondervond de ChristenUnie-fractie onder andere in gesprekken met studentenverenigingen. Krol: “Een studentenvereniging vertelde ons dat tien tot twintig procent van hun leden heeft te maken met mentale en psychische problemen, zoals eenzaamheid, somberheid en vermoeidheid.” De fractie roept de gemeente daarom op om proefplekken te realiseren waar jongeren elkaar veilig kunnen ontmoeten. Ook moet de gemeente makelaars en schakelaars aanstellen die de verbinding kunnen leggen tussen maatschappelijke organisaties, onderwijsinstellingen, ondernemers om jongeren en studenten op weg te helpen coronaproof evenementen te organiseren.

Niet alleen studenten worstelen met de gevolgen van de coronacrisis. Ook andere kwetsbare Leidenaren, zoals statushouders en daklozen, vallen tussen wal en schip nu fysieke begeleiding nauwelijks mogelijk is. De fractievoorzitter van de Leidse ChristenUnie vertelt dat dit voor meer problemen zorgt: “Veel maatschappelijke organisaties geven aan dat de grootste crisis nu nog moet komen: de schuldencrisis. Sommige mensen hebben nu al te maken met betaalachterstanden en dreigen ook nog eens hun baan te verliezen of hebben die al verloren. Ze kunnen hun hoofd nauwelijks boven water houden.”

De ChristenUnie-fractie hoopt dat het College van Burgemeester en Wethouders met de ideeën aan de slag gaat en ze als input gebruikt om zelf een Leidse exitstrategie te ontwikkelen. Pieter Krol: “In een stad die ons lief is en die we samen maken, willen we alle Leidenaren – en zeker de kwetsbare – perspectief bieden. Een exitstrategie is dan als een zonnig begin van een Leidse Lente.”

De volledige brief is te raadplegen in de bijlage bij dit bericht.