Mart Keuning neemt na bijna 10 jaar afscheid van Leidse gemeenteraad

afscheid mart
Door ChristenUnie Leiden op 29 maart 2018 om 09:06

Mart Keuning neemt na bijna 10 jaar afscheid van Leidse gemeenteraad

Tijdens de 'afscheidsraad' van woensdagavond 28 maart 2018 heeft Mart Keuning afscheid genomen als raadslid. Mart Keuning was sinds 2008 actief voor de ChristenUnie Leiden. Eerder deze maand namen Carlijn Bergwerff en Albert Brink al afscheid als duo-raadslid.

De eerste vier jaar was Keuning actief als duo-raadslid. In 2012 volgde hij Guido Terpstra op als raadslid. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 was Keuning lijsttrekker.

Burgemeester Lenferink roemde Mart Keuning om zijn inhoudelijke kennis. Jarenlang werd hij beschouwd als het financiële geweten van de gemeenteraad. "Als eenmansfractie beschikte je weliswaar over weinig spreektijd, maar je was vervolgens niet weg te slaan bij de interruptiemicrofoon" aldus de burgemeester. Ook werd Keuning geroemd om zijn eloquente spreekstijl en memoreerde de burgemeester zijn verkiezing tot raadslid van het jaar 2016.

In zijn afscheidsspeech keek Keuning met pijn in het hart terug op de afgelopen periode. Hij genoot van het werk en van de daarbij behorende verantwoordelijkheid. "Zacht op de persoon, hard op de inhoud", zo omschreef Keuning het werk in de gemeenteraad.

Een leuke anekdote betrof het verhaal over de anonieme club van raadsleden die elkaar voorafgaand aan elke vergadering een artiest toezonden met de taak om een deel van een songtekst te verwerken in de spreektekst voor die vergadering. Teksten die tot hilariteit van velen regelmatig het Leidsch Dagblad haalden.

Na enkele dankwoorden sloot Keuning af met een belangrijk advies voor nieuwe en blijvende raadsleden. "Laat je raken door de stad. Laat je raken door het raadswerk. Geniet van het goede in de stad maar maak je ook oprecht boos over het kwade. Als je je echt laat raken, dan doet dit werk zichzelf", aldus Keuning.

Vandaag wordt Keunings opvolger Pieter Krol als raadslid geïnstalleerd. De installatie van de nieuwe duo-raadsleden Maria Tiggelaar, Pieter van der Woerd en Ard Zomer volgt op een later moment.