Woordenlijst Politiek Jargon
De ChristenUnie Leiden biedt u een Woordenlijst Politiek Jargon aan. Hierin vindt u veel begrippen die ambtenaren en politici gebruiken, verklaard in normaaltaal.
Rechts op deze pagina vind u hoe en wat in gebruik
Veel plezier ermee.
Mist u nog iets in deze woordenlijst, laat het ons weten via info@leiden.christenunie.nl.
Woordenlijst Politiek Jargon
- Partij
- Passief kiesrecht
- Politiek ABC-tje
- Politiek Assistent
- Politieregio
- Populisme
- Portefeuille
- Presidium
- Prestige (project)
- Privacy-effectenrapport
- Privatisering
- Pro Deo
- Proteststemmen
- Publiek-private samenwerkingsconstructie (PPS)
Partij
Al ruim een eeuw kent Nederland politieke partijen. De eerste partij was de Anti-Revolutionaire Partij, opgericht in 1879, later opgegaan in het CDA. Wettelijk is er niet veel geregeld rond politieke partijen. Wel bepaalt de Kieswet (die overigens spreekt van 'politieke groeperingen') dat een partij een vereniging moet zijn die bij notariële akte is opgericht. De officiële taak van politieke partijen is uitsluitend het stellen van kandidaten voor verkiezingen. In het verlengde daarvan stellen de meeste partijen uiteraard een verkiezingsprogramma op en organiseren ze allerlei activiteiten voor hun leden en in het kader van de verkiezingscampagne. Daartoe zijn partijen dus weliswaar niet verplicht, maar voor het behalen van stemmen lijkt het wel verstandig het te doen.Passief kiesrecht
Het recht om gekozen te worden in een bepaalde vertegenwoordigende functie. In het algemeen kan gesteld worden dat het passief kiesrecht geldt voor die mensen die ook actief kiesrecht hebben.Politiek ABC-tje
Laatst gewijzigd op: 15-02-07Politiek Assistent
Laatst gewijzigd op: 10-03-07Politieregio
Het gebied waarvoor één politiekorps de verantwoordelijkheid draagt. Het bestuur van de politieregio wordt gevormd door de burgemeesters van de gemeenten in de betreffende regio en de korpsleiding.Populisme
Populisme is een manier van communiceren waarin eenvoudig taalgebruik en gerichtheid op het volk centraal staan. Deze manier van communiceren heeft vaak tot doel de gevestigde orde 'wakker te schudden' en 'omver te werpen'. Soms wordt populisme ook in verband gebracht met het 'meewaaien met de wind' in het vormen van de mening van de partij.
De belangrijkste kenmerken (overgenomen van Wikipedia)
Een eerste en zeer belangrijk kenmerk is (1) de constante verwijzing naar het volk. Een populistische partij zal steeds in termen van 'het volk wil...' spreken. (2) Een charismatische leider lijkt ook onontbeerlijk voor een populistische partij. Deze leider gaat de partijstandpunten op een (3) eenduidige en vooral (4) eenvoudige manier naar buiten brengen, en proberen de (5) interne discussie hierover te elimineren. De beste positie van dergelijke partij is die van (6) underdog, zodat zij zichzelf kunnen verkopen als verdedigers van de volkswil. Logisch gezien nemen zij dus ook een (7) anti-elitaire, en (8) anti-establischmentkarakter (= gevestigde orde, de verdeling en ordening in bijvoorbeeld de gemeenteraad zoals deze al jaren functioneert) aan. Lees meer over Populisme.
Portefeuille
Een aantal onderdelen van het gemeentebestuur waarvoor een wethouder of een burgemeester verantwoordelijk is. Voorbeelden zijn financiën of verkeer en vervoer.Presidium
Prestige (project)
Prestige betekent aanzien. Iemand verwerft prestige door dingen te doen die indruk maken.
Prestigeprojecten zijn plannen waarvan men hoopt dat een land, stad of partij er indruk mee maakt. Bijvoorbeeld een nieuw station.
Privacy-effectenrapport
Privacy-effectenrapport is een rapport dat nagaat of de rechten van de burger wat betreft zijn privacy niet worden geschonden bij het nemen van nieuwe maatregelen, zoals ingebruikname van nieuwe bewakings- of registratiesystemen.Privatisering
Taken van de overheid verkopen aan commerciele ondernemingen of een overheidsdienst omvormen tot een commerciele onderneming. Voorbeelden: de Nederlandse Spoorwegen, electriciteitsbedrijven.
Het resultaat is heel erg onvoorspelbaar. Soms kan het grote voordelen hebben en wordt het werk veel beter uitgevoerd, een andere keer verslechtert het zo erg dat de overheid uiteindelijk maar weer het heft in eigen hand neemt. Uiteraard ook vaak iets ertussenin.