Woordenlijst Politiek Jargon

De ChristenUnie Leiden biedt u een Woordenlijst Politiek Jargon aan. Hierin vindt u veel begrippen die ambtenaren en politici gebruiken, verklaard in normaaltaal.

Rechts op deze pagina vind u hoe en wat in gebruik

Veel plezier ermee.

Mist u nog iets in deze woordenlijst, laat het ons weten via info@leiden.christenunie.nl.

Woordenlijst Politiek Jargon

Taskforce

Een taskforce, een woord ontleend aan het engels, is een speciaal commitee, gewoonlijk bestaande uit een aantal experts uit het vakgebied. Een taskforce wordt gevormd met een speciaal doel (vaak het onderzoeken en maken van aanbevelingen over een probleem dat breed wordt ervaren).
Een tasforce houdt vaak een audit (onderzoek op locatie naar de huidige situatie op een vooraf bepaalde plaats (of bedrijf/ instelling)) om het probleem te onderzoeken en maakt dan een lijst van alle problemen die er spelen. In dat overzicht word daarna aangegeven welke problemen op korte termijn oplosbaar zijn en hoe, welke langer nodig hebben en welke niet (direct) zijn op te lossen of de oplossing te duur is of te veel tijd kost. Daarbij doet een taskforce aanbevelingen welke maatregelen effectief werken om de problemen die er zijn op te lossen. Nadat een taskforce zijn aanbevelingen heeft gedaan kan deze worden opgeheven. Soms blijft de taskforce actief om te controleren of de voorgestelde maatregelen werkelijk het gewenste effect hebben. Het is dan wel aan de overheidsinstelling/ opdrachtgever die de taskforce heeft samengesteld om te bepalen of er wat met deze aanbevelingen gedaan gaat worden. In de praktijk worden veel van de aanbevelingen uitgevoerd, tenzij deze politiek gevoelig liggen.
Voorbeelden van een onderzoeksterreinen van een taskforce zijn: Jeugdwerkeloosheid, Deelname van oudere mensen aan werk, Biologische landbouw, toegankelijkheid computerbestanden voor archieven.

TBS-verpleging

Terbeschikkingstelling, maatregel opgelegd door de rechter, waarbij de veroordeelde, wegens het geheel of gedeeltelijk ontbreken van toerekeningsvatbaarheid, ter beschikking wordt gesteld om te worden behandeld in een forensisch-psychiatrische inrichting.
Toerekeningsvatbaar betekent dat iemand door bijvoorbeeld een ziekte in zijn hersens soms (of vaak) niet goed weet wat hij doet of dingen doet die volgens de wet niet mogen. Daarbij brengt deze persoon dan anderen in gevaar of zichzelf en oordeelt de rechter dat hij moet worden behandeld.
Soms kan het ook zijn dat iemand door het gebruik van veel alcohol of drugs dingen doet die veel schade veroorzaken aan andere mensen (bijvoorbeeld iemand heel erg hard blijven schoppen omdat je door de drugs geen controle meer hebt over je boosheid). Zo'n persoon kan dan door middel van een gewone behandeling geholpen worden. Als dat toch niet helpt, is een TBS soms een laatste redmiddel om iemand toch te kunnen helpen weer zijn leven onder controle te krijgen.

Een rechter spreekt een TBS uit voor de duur van maximaal 2 jaar. Daarna moet de rechter weer bekijken hoe het gaat. Soms gaat het niet beter. Daarom heeft de minister in 2005 besloten om mensen die echt niet beter konden worden in een lang-verblijf-afdeling te laten opnemen. Daarbij hoeft de rechter dan niet elke twee jaar te kijken of deze persoon verbetert in gedrag. Iemand komt in aanmerking voor een langverblijf-afdeling nadat de rechter een aantal keer heeft geoordeeld dat deze persoon nog een langere tijd moest blijven (elke keer met een tussenperiode van 2 jaar).

De langverblijf-afdelingen kosten bovendien veel minder geld, omdat er niet zo veel meer gedaan wordt om iemand met behulp van training en cursussen te helpen om weer beter te gaan leven. Ook zorgt het ervoor dat er weer plek is voor andere mensen die TBS moeten ondergaan van de rechter (en in afwachting ervan in de gevangenis zitten opgesloten).

Transmurale zorg

Zorg die verleend wordt door meer dan één instelling; de verschillende instellingen werken hierbij samen.

Trias politica

Laatst gewijzigd op: 30-03-2015 12:38

De scheiding van de machten.

1. De wetgevende macht
2. De uitvoerende macht
3. De rechterlijke macht

Troonrede

Toespraak van de koningin waarin zij de plannen van de regering bekendmaakt. Zij doet dat op de derde dinsdag in september: Prinsjesdag.